عوامل خطر بیماری ام اس و پیشگیری از آن

دکتر احسان محمدیانی نژاد - فوق تخصص مغز و اعصاب

شبکه مجازی سلامت تقدیم میکند:

صحبت های دکتر احسان محمدیانی نژاد – فوق تخصص مغز و اعصاب :

بیماری ام اس، بیماری التهابی مزمن سیستم عصبی مرکزی است که عمدتاً افراد جوان را درگیر می کند. حدود دو برابر شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است. به این علت که شیوع این بیماری در سال های گذشته در کشور ما افزایش پیدا کرده باعث ایجاد نگرانی در افراد شده است. سوالی که بسیاری از افراد دارند این است که آیا میتوان از ابتلای به این بیماری جلوگیری کرد؟ باید پاسخ داد که تقریبا بله. اگر بعضی از عوامل محیطی را رعایت کنیم تا حد زیادی میتوان از این بیماری پیشگیری کرد.

یکی از عوامل شناخته شده ابتلای به بیماری ام اس، سیگار است. موضوعی که متاسفانه در افراد جوان به قدر قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و یک عامل نگران کننده است. اگر کسی به بیماری ام اس مبتلا شده باشد این عامل میتواند منجر به پیشرفت این بیماری شود. و نکته دیگر این است که سیگار نه تنها عامل ابتلا به بیماری ام اس است، بلکه عامل خطر ابتلا به نوع پیشرفته و بد بیماری ام اس است.

عامل دوم که به آن اشاره می کنیم چاقی است. این ثابت شده است که چاقی به ویژه در دوران کودکی یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری ام اس است. توصیه به والدین این است که مدیریت وزن به فرزندان آموزش داده شود.

عامل سوم کمبود ویتامین دی است. این عامل نیز بیشتر یک عامل خطر در دوران کودکی و نوجوانی است.

این دو عامل آخر را اگر در دوران بزرگسالی پیگیری کنیم ممکن است دیر باشد چرا که عوامل خطر بیماری ام اس از کودکی شروع می شود اما در بزرگسالی ظاهر می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا